Nowe GVO na temat napraw i części motoryzacyjnych
Właściciele samochodów mogą serwisować swoje auto nie tylko w warsztatach autoryzowanych, ale również w niezależnych, utrzymując gwarancję producenta samochodu, obniżając koszty serwisowania i napraw, zachowując przy tym wysoką jakość usług i oferowanych części.
Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce „GVO” oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu, może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.
Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.
Chcąc obniżyć koszty utrzymania samochodu, należy to robić rozważnie, starannie wybierając warsztat, z którego usług będziemy korzystać. Z pewnością można zaufać warsztatom sieciowym działającym pod egidą producenta części lub ich dystrybutora. Z 17,5 tys. niezależnych warsztatów do sieci należy ok. 4 tys., co już samo w sobie świadczy o dużej selekcji, jednak nie można dyskredytować pozostałych warsztatów. Często również gwarantują one wysoką jakość napraw, ale brak np. wydzielonego biura obsługi klienta uniemożliwia przyjęcie ich do sieci.
Niezależne warsztaty sieciowe oferują wysoką jakość usług, części oraz obsługi klienta, o co skutecznie dbają organizatorzy sieci. Mechanicy odbywają szereg szkoleń zarówno technicznych, jak i produktowych. Warsztaty są wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia do naprawy i diagnostyki. Serwisy IAM posiadają średnio 4 stanowiska naprawcze, części do nich są dostarczane nawet 2-3 razy dziennie, zatem czas wykonania naprawy nierzadko jest znacznie krótszy niż w ASO. Wiele warsztatów niezależnych oferuje klientom również auta zastępcze.
Średnio na jeden powiat w Polsce przypada 49 wielomarkowych warsztatów niezależnych. Tymczasem w blisko ¾ powiatów nie ma ani jednej Autoryzowanej Stacji Obsługi danej marki samochodu.
Koszt naprawy w warsztacie niezależnym może być nawet o połowę niższy niż w ASO. Kalkulowana cena roboczogodziny w autoryzowanej stacji często jest dwukrotnie wyższa, co ma szczególne znaczenie, gdyż robocizna stanowi już ponad 50% wartości całej naprawy. Rynek niezależny oferuje również części tańsze o około 60% niż te opatrzone logo producenta samochodu. Tu warto podkreślić, że często są to takie same elementy, które różnią się jedynie opakowaniem, logo i ceną.
By rozwiać obawy dotyczące jakości części motoryzacyjnych pochodzących od niezależnych dystrybutorów wystarczy wspomnieć, że w Unii Europejskiej funkcjonuje ponad 90 dyrektyw dotyczących homologacji i certyfikacji części zamiennych. Oznacza to, że elementy, które kupujemy w niezależnym warsztacie, gwarantują nam odpowiedni poziom zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska.